Ujian & Dugaan Part 3 ( Plasma Exchange )

assalammualaikum...

yup sudah ke part 3, kebetulan tengah ade mood untuk menulis dan menaiping ni..kita sudahi dengan semua part, agak2 smpai part brape yea...dah macam buku novel bersiri pulak..

so mane yang tak bace dari part 1 n 2 bole view dekat sini :


so untuk entry Ujian & Dugaan ni ada unsur2 science sket..ahaha..dah berkaitan dengan kesihatan kan..so tujuan aku buat entry ni just nk share je ape yang aku dah lalui ni..n just for my generation jugak..at least dorang tau keturunan dorang ni ade makcik sdre, spupu papat yang ade chronic illness SLE LUPUS NEPHRITIS CLASS 4, then info and pengetahuan yang berguna akan datang..tak salah kan share info yang baik untuk semua at least ade knowledges dekat situ memandangkan aku gok kurang awareness about this illness SLE sedangkan sakit ni membunuh dalam diam. so please take care of your self guys!

So lets continue from last part, after dah dialisis , and renal biopsy kali kedua..then the result of biopsy cepat betul keluar, sungguh2 Doc Low berlari2 anak dekat katil aku untuk bagitahu mngenai result aku tu,

" Suraya, i dah dapat result biopsy u, and the result u still in the same class which is class 4, but the problem is, ur white blood there have a problem, that SLE terkumpul dekat ur white blood, if u buat dialisis banyak kali pun takkan ilang that virus tu untuk kekal active, so we need to do is Plasma Exchange " 

" ouhh yker..ok jap Doc, Plasma Exchange tu ape? "

" Plasma Exchange tu, kita akan buang ur white blood 1/3 in ur body and buang jugak albumin dalam bdan then masukkan white blood penderma lain "

and im was like.....blurrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr........

" takpelah i explain u takkan faham, tapi ape yang i nak buat ni terbaik untuk u, atleast u tak payah buat dialisis dalam mase yang lama.."

" okayh doc, kalau itu yang doc da suggest kan saya ok je...tapi sakit tak?

" takkkk "





aku pun redhokan jela ape yang berlaku and just follow the flow, katenya tak sakit..well see tak sakit tu kan..
aku nk explain lebih2 pun takut salah je n memandai2 pulak..sbb mnde macam ni kne buat research kaw2..hehhe
so aku dapat share pengalaman aku je untuk prosedur ni..







Pada mulanya aku igt sekali je buat plasma exchange tu, tapi bila tanya nurse dorang bgtau plsma xchge it take 5-7x to do...what?
Okayh let see what happen for the first time aku lalui that prosedur

Prosedur dia sama mnggunakan machine dialisis tapi cuma pertukaran dan kemasukkan ubat dalam badan tu je yang berbeza,
mula2 nurse akan buang albumin yang ade dalam badan aku seakan ceceair pekat, kata nurse mcam agar2 albumin tu..aku tak sempat nak tengok..
Lepas tu dia akan masukkan albumin baru dalam badan aku dalam 8 botol macm tu la..that feeling mase mula first bottle tu ok lagi..tapi bila da berbotol2 tu tiba2 rasa badan aku sejuk yang amat..!
masa tu mintak nurse selimutkan aku dah..

after dah masuk semua albumin dalam badan about 8 bottle..then barulah nurse masukkan white blood dari penderma lain..mase tu aku first time tgok darah putih..selama ni nampak darah merah je..kali ni nmpk darah putih..dia sperti susu pekat..so 2 pack of white blood akan dimasukkan dalam badan aku..tapi that time sempat masuk 1 pack n half je..tak dapat diteruskan sebab badan aku tiba tia mengigil..sehinggakan aku terpaksa mintak nurse kat situ pegang peha aku..gigi aku terketar2, keseluruhan badan mengigil dan sejuk! seakan2 ko tak pakai baju sehelai benang pastu dduk dekat salji yang 2 darjah celcius..haaa macam tulah perasaan aku masa tu..then nurse call doc untuk stop kan procedure tu..hurmmm..

naseb doc susurh stopkan..sbb mngkin white blood tu xsesuai dengan badan aku kot..so ade reaction dekat situ..

2nd time :

untuk kali kedua aku istighfar banyak3..alhamdulillah kali ni lepas..ade jugak perasaan yang sama..sejuk n mengigl..tapi aku lawan perasaaan tu..so suceed!

3rd time : 

kali ketiga masih keluarkan albumin dan masukkan albumin sebnyak 8 bottle tu then masuk white blood, kali ni xberjaya jugak..ade reaction mase masuk white blood tu..tiba2 aku sesak nafas n BP low..so cepat2 nurse berhenti..hmm rugi pulak rasa sbb sikit je lagi nk hbes tiba2 je sesak nafas..

4th time :

aku rasa berdebar pun ade..sbb takit ade reaction lagi..hmmm..doc suruh jgn ikotkan sgt perasaaan tapi kalau ade reaction still kne inform pada nurse..tapi naseb baik kali ni just masuk albumin sahaja..fuhh kenapa tah rasa lega sket..mngkin sbb kemasukkan albumin aku just sejuk macam peti, tapi risau bila reaction masuk white blood tu..tapi alhamdulillah semua okayh..

5th time ( final )

kali ni seperti biase..,whatssap semua kawan2 untuk mndoakann supaya aku dapat bertahan dan kuat untuk habeskan procedure terakhir ni..yesss alhamdulillah berkat doa dari semua orang, aku dapat bertahan dan berjaya habeskan albumin dan masukkan white blood tanpa ada reaction.

Benarlah Doa itu senjata dan kita tak tahu dengan Doa dapat menolong kita dalam diam..ALLAH t u sentiasa menolong hambaNya yang sentiasa memerlukanNYA..
yeahh betul la cakap Doc memang tak sakit it just a reaction je after masuk white blood tu..hahaha..mase tu rasa macam keturunan MAHSURI pulak main ngn darah2 putih ni..hahaha..

So selepas setiap kali buat plasma exchange tu..nurse akan masukkan ubat ape tah, sempatla aku snap gmbar..berbotol2 jugakla..jenis cecair yang melekit..

nama ubat ni intagram..naesb tak insta-gram..haha..atau dikenali sebagai Immunoglobulin therapy

so based on yang aku search definition of Immunoglobulin Therapy

Immunoglobulin Therapy

The term “immunoglobulin” refers to the fraction of blood plasma that contains immunoglobulins, or antibodies. These immunoglobulins (Ig) in the serum or plasma are IgG, IgM, IgA, IgD and IgE. Individuals who are unable to produce adequate amounts of Ig or antibodies, such as patients with XLA, CVID, Hyper-IgM Syndromes, Wiskott Aldrich Syndrome or other forms of antibody deficiency may benefit from replacement therapy with Ig. Only the IgG is purified from the plasma to produce commercial Ig products, so Ig used for treatment contains very little of any of the other Ig types.
The best way to ensure that the Ig will contain a wide variety of antibodies is to combine or “pool” the plasma from many individuals.
Ig was first used to prevent infectious diseases in World War II and first given for primary immunodeficiency diseases Ig products for intramuscular injection continue to be used to give normal individuals a boost of antibodies after exposure to some specific diseases such as measles or hepatitis, or before they travel to areas where those diseases are prevalent.

so faham tak? ape yang aku faham is that medicine give back me antibodi dan menguatkan balik sistem imunnisasi dalam badan disebabkan pertukaran plasma exchange aku yang kejap ok n tak ok tu kan..so doc suggestkan untuk masukkan this medicine dalam badan aku dan mengelakkan jugak jangkitan dari mana2 virus. So setiap kali nurse buat semua tu, sorang je yang akan incharge, die akan focus dekat aku je..haha..sbb masuk ubat setiap botol tu ambil masa dalam 10 mint jugkla..so byangkan ade dalam 5btol - lebih dari tu..aku pun tak prasan jgk sbb mamai n berkotak2..so bia je nurse buat kerja dia..
so itula pengalaman aku untuk procedure plasma exchange aku..alhamdulillah semua berjalan lancar sepanjang tempoh procedure apepun doc buat walaupun kena ujian bermacam2 tapi Allah masih lancarkan segala perjalanan..syukur alhamdulillah..
setelah 20hari aku dekat ward, aku pun dah nampak macam dah sihat dan nampak sangat muke boring yang amat, smpai aku dah bosan nak jawab soalan2 student medical pasal journey of my chronic illness ni..bila nampak ade student medical cepat3 buat tidur..bayangkan la selama 20 hari n hampir setiap hari ditanya soalan klishe dan aku pun dh penat bagi jawapan yang same..mane yang aku jwap tu korang bertuah la tu..hihihi..
then selepas dirayu oleh doc pakar yang lagi senior, akhirnya aku dapat discharged jugk! finally weyh! berghh!
Selama 20 hari dekat ward yang hampir sebulan tu, ramai yang jugak datang ngn jenguk aku dekat hospital, trutama family yg xpernah  kehulur kehilir datang untuk jenguk aku, bwak makanan, teman semua..hargai sangat2 dengan usaha mereka untuk aku..tak lupa jugak pada kawan2 yang duk betubi2 whtssap tanya keadaan aku, bagi semangat, bagi motivasi..rasa terharu sangat walaupun hanya dengan kata2 sahaja..


benar, sakit itu penghapus dosa, muhasabah diri kita..sesungguhnya aku bersyukur dengan segala nikmatMU YA ALLAH :)

Benar, ALLAH tidak akan uji hambaNYA jika dia tidak mampu..yea aku mampu dengan semua ujian ini..semoga aku terus kuat dan hadapi SLE ni dengan tenang..cuma kali ni kena displin jela jangan skip lagi dah ubat doc..hehe..btw thanks to Doc and Nurse di HTAA yang susah payah menjaga aku walaupun aku ni dah mengkusutkan kepala mereka, bak kate Doc aku.." kalau xde patient xde la Doc.."

then, pada mase aku dalam ward aku ade mintak adik aku belikan buku n pen disebabkan bosan tahap gaban, atleast ade pen n buku dapatla conteng sesuatu..then TADA! aku pun tak tahu macam mane nk ucapkan n hargai segala jada n susah penat doc n nurse yang menjaga aku selama 20 hari tu..then aku pun buat la doodle ni..semua doodle tu related with my illness and some of hospital things..hahaha aku xde la pro mane doodle ni..tpi boleh untuk hilangkan bosan sbb dah lame jgk la tak melukis..so dengan cara ni jela aku nak appreciate mereka2 semua..tapi aku malu nak bagi pada nurse, mintak ayah aku yang bagi doodle ni..aku tanya ayah aku, dorang cakap ape..ayah cakap dorang senyum2 n sengeh je..mybe rasa lah dihargai..so org hrgai kita, kita pun kena la hargai orang jugak yea...terima kasih untuk semua dari awal sehingga akhir..muahciked!
so end of this entry...daa!

thanks cuz reading :)






Comments

Popular posts from this blog

Ujian & Dugaan Part 2 ( Hemodialisis )

Ujian & Dugaan Part 1