customer is always right ker???

assalammualaikum..


Sudah masuk bulan ogos.cepat sgt masa berlalu,dan telah hampir smggu 7hari kita berpuasa..alhmdulillah kita masih dapat menunaikan ibadah wajib ni. so entry aku kali ni nk cerita pasal tempat aku bekerja.Fast food iatu KFC. Sepanjang aku bekrja dalam bulan ramadhan ni banyak juga dugaan yang aku terima especially msalah dr customer. Agak mencabar juga bile berdepan dengan customer yang merasakan diri mereka tu saaangtlah bgus dlm erti kate "customer is always right' shit tagline from kfc.aku pun xtahu la kenapa Kfc gunekan tagline mcm tu sampai kita sebagai staff terpaksa akur n ikot je kehendak customer.

yee..memangla kita sebagai peniaga yang menjual  kena menjaga hati customer kita sbb kalau tanpa customer sape je nk beli kan? okay..ceritanya macam ni,now bulan puasa..so Kfc diberi notis dari JAIP yang Kfc akan menjual pada pukul 3ptg for muslim. notis dah pun ditampal. Tp masih ada segelintir umat islam yang tak tahu malu tanpa segan silu oder.bile kita terangkan mulalah tersengeh2..xkesah la..reti bhasa juga org macam tu..tp bebrpa hari lepas aku ade berdepan dengan customer perempuan yang tersangtlah "KEREK".. waktu tu aku bukn la sebagai cashier tp waktu tu saje je ambil angin kat cashier drive thru, then dtg la kelisa silver dgn 2 org perempuan ni..aku ckap jela pkul 3 bru bole jual kat muslim tp dier duk argue pulak aku..

ni dialog dier dgn aku
 aku : sorry kak,kite bole jual starting pkul 3ptg kat muslim
 akak : huh?! pkul 3?apesal pulak pkul 3?
 aku : sebab JAIP da bag notis pada pihak kfc melarang umat islam membeli sebelum pkul 3,ni notis dier kak
 akak : bgatu JAIP tu kenapa xsuruh beli pkul 3.05ptg or lepas bukak puasa baru bole beli?!! ( membeliakkan matanya kat aku )
 aku : mane la saya tahu..da notis tu tulis macam tu.kite ikot jela.(masih sabar)
 akak : hah,xkire la, kau tlong tanye JAIP tu kenape xbole beli pkul 3ptg!
 aku : (dlam hati da serabot) akak tanye la sendiri oke.
 akak : kau tanyela kau kan kerja sini apesal aku pulak nk tnye?
 aku : akak tanyalah..(malas nk layan)
  akak : kau tanyela kau kan kerja sini apesal aku pulak nk tnye??! (ulang ayat yg sama) -.-!
 aku : S*** tol pmpn nih! (dlm hati jela)..then aku jawb SO WHAT??
 akak : trun dr kreta.mane bos kau?aku nk jumpe bos kau?!
 aku : okay kejp ye :).

 then dtg pulak kwn aku ala2 tomboi sket bg explaination bukak pukul 3 ptg,tp die duk maki hamun n mcam org gila nk jumpe ke mnger aku.then trus gaduh2 ngn kawn aku tuh sbb dia sound kwn aku pengkid n maki2 kawn aku..pdahal kawn duk sbelah dia tu pun pengkid jugak.WTH?? =.=! satu kfc kecoh..memg perempuan tu buat org hilang sabar dengan peragai die tuh. akak tu cakp aku xpatot cakp mcm tu sbb die customer. HOTAK DIA! aku mmg bengang yang amat lah!kawn aku pun skali. Bodoh nk mati nk argue aku pasal benda yang dah ditetpkan JAIP. kau xpuas hati tanye la sendiri.,aku kerja kat situ pun macam la bole buat ape2.kalau bapak aku org JAIP xpelah jugk.hishhh!mmg mnyirap giler darah. Macam org xde agama je cakap n macam org xberfkir sebelum berckap.Tanye soalan bodoh n nk persoalkan bnda yang dah ditetepkan.kalau rase nk juga makan, masak jela sdri.
bile dpt taw dia rupanya org dalan Kfc jugk,bukan la org besar mane pun tp harap je knl org dalam,knonya nk cakap kau lagi besar dari kami semua. macam aku kesah pulak kau org dlam ke org besar ke,anak datuk ke.mcm aku heran.kalau xde adab dan kurang hajar macam tu sape  nk respect???? mcam aku xde maruah pulak. tp bila difikirkan semula..kalau da dia org dalam KFC xkkn kau xtahu psal notis tu??? mmg saje je nk cri pasal.
lepas da jumpe manager aku,barulah die okay sket.nasib baik mnger aku backup kiteorg n perli jugak prempuan tuh,sbb mnger aku tahu kiteorg ni macam mane.n ikot hati manger aku pun nk tumbuk jugak muka perempuan tu sebb mmg kurg hajar n perasan bagus! tp sabar yang amat sangt.fuhhhh... then leps da reda semua,mnger aku mintak kitorg mintak maaf dgn pmpn tuh..sbnrnye ikotkan hati xnk pun berslam dgn prempuan mcm tu,tp aku pikir periuk nsi mnger aku n now bulan puasa.tu je.terpaksa la buat fake smile knonye "owh saya xkesah pun ape yg berlaku tadi,salah saya..' salam mintak maaf then blah.
sumpah aku xpernah kot hadapi dengan customer mcm ni..sbb aku selama bekerja n bila aku jadi cashier aku sgt la peramah n sentiasa senyummm..tp sbb customer tu da melampau,so aku pun hilang la respect kat die.sorry la.aku senang je.kalau org respect aku,aku akn respect org tu.kalau tak..sorry to say la if i'm rude wi
th you oke. Memang menguji iman betul bulan puasa ni..harap2 bole hadapi dgn tabah.

* So kesimpulanye aku rasa kan,KFC perlu tukar jela tagline dia 'CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT' sbb   bukan semua ALWAYS RIGHT pun..bersabar jela kerja restoren macam ni. -,-!


time break :P 


Comments

Popular posts from this blog

Ujian & Dugaan Part 2 ( Hemodialisis )

Ujian & Dugaan Part 3 ( Plasma Exchange )

Ujian & Dugaan Part 1